Ihletszerzés
és terjedelem
Írta: Ézemi
Ahogy
ígértem, ez alkalommal már belecsapunk a lecsóba, legalábbis ami az írás
rejtelmeit illeti. Kezdjük el hát a folyamat elején. ;)
Ihlet, de
honnan?
Bizonyára bennetek is felmerül sokszor a kérdés, hogy honnan, miből
érdemes témákat meríteni az íráshoz. Saját tapasztalatból tudom, mennyire
idegesítő tud lenni, mikor erre valaki lazán azt feleli: bármiből vagy
mindenhonnan.
Úgy tűnhet,
ez afféle „nesze semmi, fogd meg jól” segítség, ám ez az a válasz, ami minden lehetőséget
magába sűrít. Ihletet ugyanis a saját
életünk és a körülöttünk levő világ képeiből, eseményeiből, érzéseiből,
gondolataiból és fantáziánk világából nyerhetünk. Mivel mind másmilyenek vagyunk, más szemüvegen át látjuk a
világot, más témák, gondolatok állnak közel hozzánk, nehéz erre mindenki
számára biztosan működő receptet mondani. Ezért csupán tippeket, lehetőségeket
fogok itt felsorolni.
Ha már
fanfictiont írunk, akkor elsődlegesen a
rajongásunk tárgyai lehetnek a fő ihletforrásaink, tehát a róluk szóló filmek, sorozatok, könyvek,
videoklipek, koncertfelvételek, stb. Akár már meglévő ff. is adhat nekünk
ötletet. (Itt azonban mindenképp megjegyezném, hogy ha az elkészült művünk
látványos, felismerhető hasonlóságokat mutat a másikkal, minden esetben meg
kell jelölni a szerzőt és az alkotást. A plagizálás nem megengedett, és azt
hiszem, nem megengedhető vétek egy fanficíró számára sem.)
Azután keresgéljünk, kutassunk téma után a saját
érdeklődési körünkben, hisz’ minden bizonnyal könnyebben megragad minket
valami, ha kötődünk az adott témához. Itt arra gondolok, hogy aki zenélni
szeret, élje át mélyen, szívja magába a zenét. Aki mondjuk bolondul az
akciófilmekért, figyeljen az egyes jelenetekre, kövesse az érzéseit; aki
sportol, próbálja magáévá tenni a mozgással felszabaduló érzéseket, energiákat.
Ezek lehetnek
szerintem a tudatos módjai az ihletszerzésnek, általánosságban pedig azt
mondanám, érdemes nyitott szemmel, füllel
és szívvel járni a világban. Ha így teszünk, előbb-utóbb nagy eséllyel
testet ölt bennünk valamiféle történetkezdemény. :)
Rövidke,
novella, esetleg regény?
Amikor már megszületett bennünk az a bizonyos kezdemény, a történetünk
magja, azonnal felmerül a kérdés, hogy milyen terjedelemben kellene, lenne
érdemes gondolkodnunk.
Ezt elsődlegesen
maga az ötletünk dönti el, illetve mi magunķ, azzal, hogy elmerengünk azon, mit
is szeretnénk közölni, elmondani.
Példa: Láttunk egy képet az egyik kedvencünkről,
melyen feketére volt kormozva az arca, és épp csak lesütött, sötét tekintete
látszott ki valami furcsa, kerek sapka alól. Erre megjelent a fejünkben egy
kép, hogy az illető katona, és épp a lövészárokban hasal. Lő, visszahúzódik,
azután bosszúsan vonja össze a szemöldökeit, mert már megint kifogyott a tár,
és töltényt kell cserélnie a puskájában…
És itt van az a pont, amikor befelé, magunkba kell figyelnünk:
Milyen érzéseket kelt bennünk ez a jelenet? Mi az, ami
mindenképp kikívánkozik belőlünk? Ő áll a középpontban, vagy talán a háború
borzalma? Csupán néhány érzést, egy apróbb jelenetecskét akarunk kiragadni
ebből a helyzetből? Vagy szeretnénk elmesélni egy történetet az illetőről: hogy
hogyan harcolt és halt meg hősiesen a csatamezőn, vagy élte túl a borzalmakat?
Talán komplexebb képet szeretnénk a főszereplő életének alakulásáról festeni,
beleértve a hátországát is?
Amint magunkban válaszolni tudtunk az ezekhez hasonlókra, az ötletünk
készen áll arra, hogy elkezdjük tervezni a megvalósítást. Nem biztos, hogy ez
gyorsan megtörténik; pihenhet egy ötlet napokig, hetekig, de akár hónapokig is
kiforratlanul a fejünkben. Amikor viszont eljutunk ide, a terjedelem lesz a
következő kérdésünk.
Általánosságban
elmondható, hogy minél több jelenetet,
eseményt és szereplőt szeretnénk megjeleníteni, annál hosszabb és összetettebb történetben kell
gondolkodnunk.
Egyetlen pillanat, érzés, hangulat vagy néhány rövid jelenet
megjelenítésére elegendő egy drabble
illetve egyperces. Ragadjuk meg ezt a
bizonyos dolgot, mondjuk akár a főszereplő pillanatnyi bosszankodását a
kifogyott töltény miatt, s eköré építsük a többit: A külvilág hatásait, a
gondolat továbbfolyását.
Eszébe jut az is, hogy vajon hová keveredhetett időközben a barátja. Meg sem
tudja keresni, mert olyan sűrű tűzbe keveredtek. Csak kúszik-mászik előre a
porban prüszkölve, mikor végre felismeri a másikat – a bakancsáról, aminek a
talpán még mindig ott díszeleg piros filccel az ára. És már boldog; minden
ellenére képes az lenni, mert élve találta őt.
Ha ennél több mondandónk van, több szereplőt szeretnénk bevonni és
mozgatni, érdemesebb kicsit hosszabb kifejtésben gondolkodni. És megint előjön,
hogy mit is akarunk kiemelni, közölni: Röviden
leírnánk az eseményeket és az érzéseket a katona számára fontos egy-két embert
is bemutatva, míg végül hőssé vagy épp gyáva árulóvá avatjuk őt? Esetleg valami
erkölcsi döntéskényszerrel a végén az olvasót is elgondolkodtatjuk?
Ha ehhez
hasonlókon van a hangsúly, legmegfelelőbb választás a novella. Írhatunk akár húsz oldalas novellát, vagy néhány részes
minifictiont, ha a publikálást nézzük; lényeg, hogy ha kevés szereplővel és
egyetlen sorsfordulattal szeretnénk dolgozni, akkor ezt a műfajt érdemes
használnunk.
Mélyebb lélegzetű műben, kisregény-
illetve regényterjedelemben akkor érdemes gondolkodnunk, ha sok szereplőt,
több cselekményszálat és több kibomló konfliktust, hosszan lejátszódó folyamatot,
változást szeretnénk megjeleníteni.
Ha például az egyik szálon részletesen akarjuk
ábrázolni, hogyan is nevelődött a főszereplő, miért tartják őt egyenes, pontos
embernek, honnan ered a hazafiassága. Azután az a célunk, hogy a háború borzalmai
közt szétzúzzuk ezeket az elveket, s vele együtt az ember lelkivilágát is, a
történet végén szégyenszemre megfutamítva őt a további harc elől.
A másik szálon közben bemutathatunk egy másik embert,
akiből az olvasó nem nézne ki hazafias érzületet és háborús sikereket; akiről
nem is tudjuk, mivel érdemelte ki, hogy főszereplő legyen - aki végül mégis
túlél minden viszontagságot, s nyomorékon, de mégis győztesen tér vissza a
harcból.
Ezek mellett
további szálakat is használhatunk: embereket, történéseket, melyek hatással
vannak az előbbi kettőre is.
Ha az előbbiek alapján körvonalazódott bennünk, milyen művet is
tervezgetünk, ezután következik csak a munka java, kezdve a megfelelő műfaj és
stílus megválasztásával illetve a címadással. Ezek a témák a következő cikkben
lesznek kibontva. :)
Forrásanyagot
nem tudok most megnevezni, mivel minden saját kútfőből jött. Remélem, ezzel
együtt érthetőnek és hasznosnak találjátok. :)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése